Putus Asa Adalah Tembok Berlin....Robohkan Ia....Kelak Kejayaan Akan Menyusul...

| 2 comments
]

Mengapa ada syurga…mengapa ada neraka??....mengapa ada pahala....mengapa ada dosa???...mengapa ada baik mengapa ada jahat???...mengapa ada benar...mengapa ada palsu???...mengapa ada bakti....mengapa ada aniaya???....mengapa ada betul....mengapa ada salah???....hmmm....banyak kan persoalan yang aku timbulkan.....tapi....bagi aku....jawapannya ada satu saja...sebab.....ya...sebab...mengapa korang harus pining???....mmg jawapannya bagi aku adalah sebab....setiap perkara didunia ini ada sebab....tidak ada yang tidak bersebab...betul bukan???..berbalik kepada persoalan yang aku timbulkan....mengapa ada syurga...mengapa ada neraka???...kerna ada sebabnya tuhan ciptakan dua perkara ini.....yang baik....tujunya ke syurga.....yang jahat...tujunya ke neraka....itulah sebabnya.....mengapa ada pahala....mengapa ada dosa....perbuatan yang baik menyebabkan ganjaran diberi....pahala....perbuatan yang jahat.....hukumannya....dosa.....semuanya bersebab bukan???
(sebab apa aku pose begini....sebab nk tgkap gambar lerrr....ha3....semuanya bersebab kan???...)

...setiap persoalan kita tentu ada sebabnya....setiap permasalahan kita....tentu ada sebabnya.....semuanya tidak boleh lari daripada adanya sebab....mengapa manusia sering melakukan kesilapan....kerna adalah sebabnya.....korang boleh fikir sendiri bukan???....setiap masalah yang kita lalui atau cipta....ada sebabnya bukan????...kaddang-kaddang.....manusia sering kali menjadi hakim pada dirinya sendiri dan menjadi hakim kepada manusia lain....itu normal kan???...ya normal....namun....kaddang-kaddang kita menjadi hakim mengikut perspektif dan selera diri sendiri....sedangkan kita perlu menilai sesuatu perkara atau sebab itu berdasarkan rasional....keadilan....dan situasi sebenar.....ha....paling penting...sebab....mengapa sesuatu perkara itu terjadi.....kaddang-kaddang kita menghakimi diri sendiri dengan anggapan kitalah manusia paling baik....paling maksum.....kata orang jawa....paling perfect....kah3....kaddang-kaddang kita menghakimi diri sendiri dengan anggapan kitalah manusia paling durjana....teruk....bermasalah....dan sebageinya....kaddang-kaddang kita menilai seorang manusia itu dengan pandangan kita....manusia itu jahat....busuk.....teruk.....kaddang-kaddang kita menilai seseorang manusia itu dengan pandangan kita....manusia itu murni...baik....jujur.....sedangkan kita tidak pernah memikirkan sebab akan sesuatu perkara....ya...kita memikirkan pandangan kita itu didokong oleh suatu sebab yang kita fikirkan itulah sandaran utuh untuk kita menghukum diri sendiri ataupun orang lain....sedangkan kaddang-kaddang kita lupa.....sebab sebenar untuk sesuatu keputusan itu sukar untuk dibuktikan melalui andaian dan penilaian berasaskan perspektif diri kita....kita menghukum seseorang itu dengan pelbagai andaian dan penilaian....sedangkan seseorang itu mungkin ada sebab yang lain....yang kita xketahui.....maka....apakah suatu kesalahan manusia itu layak untuk kita hukum melalui anggapan dan perspektif diri kita????....layakkah kita membuat pelbagai tuduhan sedangkan kita tidak pernah menyelidiki sebab akan sesuatu permasalahan itu???....layakkah kita menghukum diri sendiri dengan anggapan pelbagai....sedangkan kita tidak pernah memahami sebab akan masalah kita???...kita perlu tanya....kenapa aku jadi begini???/....mengapa aku menilai begini????...maka....sudah tentu kita akan berjumpa suatu perkataan iaitu sebab....ya sebab...maka....dari situlah permulaan untuk kita membuat anggapan, penilaian....dan keputusan untuk sesuatu perkara....paling penting.....kita perlu akui....semua sebab-sebab itu ada penyelesaiannya....bagi diri sendiri....kita ada sebab untuk berubah dan memperbetulkan diri kita bukan????....bagi penilaian kita terhadap orang lain...kita ada sebab untuk menilai seseorang itu dari sudut positif biarpun perasaan kita diselubungi nilai dan anggapan negatif....kita perlu akui sebab-sebab berlakunya suatu permasalahan itu boleh diselesaikan.....konklusinya.....xsalah untuk kita berubah dan memperbetulkan semua kesilapan kita....xsalah untuk kita memaafkan kesilapan dan kesalahan seseorang.....kerna semuanya ada sebab....persoalan syurga...neraka......baik....buruk.....jasa......aniaya.....semuanya bersebab....sebabnya...kita adalah manusia....tidak akan lari daripada kesilapan......dan disebabkan kita ini manusia.....kita harus memaafkan dan memikirkan suatu perkara itu daripada aspek positif....sebab kita juga manusia.....tidak akan lari daripada kesilapan.....hari ini kita dipuji....esok lusa kita mungkin di keji.....hari ini kita disayang.....esok lusa kita mungkin dilempang...hihii....hari ini kita dilayan....esok lusa kita mungkin keseorangan.....hmmm....maaf ler....tulisan aku lintang pukang....sebabnyer...sebab lagi....ha3....kepala dan pemikiran aku pun lintang pukang.....ha3......akhirnya....semuanya bersebab bukan????....hmmm....sebab....sebab.....semuanya bersebab.....zzzzzzzzzz

2 comments

kAseh haTi said... @ April 3, 2009 at 5:38 AM

bsebab???

yg pntg sbb 2 tak mberi kesan pd org lain n tak nyusahkan org lain.

bsebab???

sbb 2 kte yg cipta sndiri. mnusia bleh mcipta seribu alasan.

bsebab???
jgn slalu nk cr sbb...ble slalu nk cr sbb, slalu ar juga kte akan rs kte sntiasa traniaya.

bsebab???
sebb itulah Tuhan memcipta manusia dgn akal fikiran agar kte mampu utk bfikir scr matang n waras.

bsebab???
bg k0men sbb org geram tulisan ni mcm ble bc mnyakitkan ati je...ha3

kalam agung said... @ April 3, 2009 at 6:17 AM

ha3....xbley marah!!!...sebab....sebab lagi....kan da gitau....maaf ler....tulisan aku lintang pukang....sebabnyer...sebab lagi....ha3....kepala dan pemikiran aku pun lintang pukang.....ha3......hihihi....

Post a Comment

Video Rasmi Mr. Diktator

Karya C' Diktator


Get your own Poll!
bT*xJmx*PTEyMjYyOTc2MDY1MTUmcHQ9MTIyNjI5Nzc5Mjc1MCZwPTUzMTUxJmQ9Jmc9MSZ*PSZvPWJhZGM4OGU5YTlkMTQyNjI5YzhlZTJlY2VlYTg1MWZk.gifbT*xJmx*PTEyMjYyOTY3NDY4NzUmcHQ9MTIyNjI5Njc5NTEwOSZwPTUzMTUxJmQ9Jmc9MSZ*PSZvPWJhZGM4OGU5YTlkMTQyNjI5YzhlZTJlY2VlYTg1MWZk.gif
xslide1.gif xslide2.gif xslide42.gif
xslide1.gif xslide2.gif xslide42.gif
tracking.php?id=916865 Ce service est offert par bloguez.com : Pour la création de

pilihan blogger

ubat tidurrr....zzzz