Putus Asa Adalah Tembok Berlin....Robohkan Ia....Kelak Kejayaan Akan Menyusul...

| 0 comments
]

Untuk entry kali ni aku nak bahasakan diri tok…..bukan sebab da tua…..tapi da tua siket pengalaman daripada cucu-cucu nakal tok sekalian…..

Sebenarnya tok tak cadang pun nak update blog hari nie. yela, memandangkan keje2 tok yang membukit nie (tok nie selalu cakap pasal keje banyak kan?? Tapi ader orang xbley timer alasan nie.....). jadi tok memang niat nak mendedikasikan sepenuh masa tok untuk menyiapkan seberapa banyak keje yang boleh…..tambah plak…tok cuti full day rini…..

TAPI! ada sesuatu yang tak pernah terlintas di fikiran sebelum nie, terlintas di hadapan mata sebentar tadi….. maksud tok, lintasan yang lebih jelas. sebelum2 nie cuma desir2 angin yang membawa khabar yang pastinya akan tok ragui. tok nie memang bukan jenis yang cepat percaya dengan berita2 samar nie. bagi tok cerita2 macam tu sekadar angin lalu jer. cukup setakat dengar, tapi tak yah la amik port pun. memang tok malas pon nak menjaga tepi kain orang nie sebab nak jaga tepi kain sendiri pun tok tak cukup kaki tangan….yelah….tok tak tawen g an2???....ngeee….nek takdek nak tolong gosyok or streak (samer jer an) bucu/ujung kain tok yang kotor terkena taik hayam dijalanan kan….. KECUALI ada bukti yang tok dapat sendiri tanpa disengajakan…..bersemangat gak tok nak amik pusing kan….

tak yah la tok detailkan dengan terlalu perinci. cukup sekadar kesimpulan yang tok buat sendiri, "kat mana2 pun ada skandal". *wink. betul. tak tipu. bukan setakat dalam rumah putih, pejabat2 yang gah2, syarikat2 korporat2…..sebelum tu, tok kompiusla….apa maksud skandal sebenarnya? sila la rujuk kamus atau pakar bahasa untuk makna yang lebih tepat. biasanya kita gunakan perkataan skandal untuk menggantikan perkataan yang lebih tajam bunyinya - hubungan sulit. panass! panass!....tak gitueewww???…wah gitueewww tok….

Sejak dua menjak ni bukak jer paper tak ada citer lain….skandal-skandal-skandal……kalau arena politik…..skandal Mantan Presiden U.S Bill Clinton@klentong dan Monica Lewinsky, skandal Perdana Menteri Italy Silvio Berlusconi dan wanita sebaya umur anaknya, Gabnenor New York yang bijak berpidato Eliot Spitzer dan pelacur mahal, Bekas isteri Putera Charles Puteri Diana dan Dodi al-Fayed dan banyak lagi dah jenuh kat paper-paer dunia………di bidang sukan pun tidak terkecuali...David Beckham dan Rebecca Loos, Tiger Wood dan berdozen perempuan simpanan, Bekas Jurulatih England Sven Goran Erickson dan Faria Alam, bekas kapten England John Terry dan ex-girlfriend kawan baiknyer Wayne Bridge-Vanessa Perroncel dan terkini bek kiri Chelsea Ashley Cole yang sedang berkecamuk rumahtangganya dengan Cheryl dek kantoi skandal seks ngan perempuan lain….di Malaysia….skandal Anwar dan sai-fool, Chua Soi Lek dan pita kontroversinyer dan macam-macam lagilah dah hadam lam pale hotak masyarakat masia…..kalau bab artis toksah pening kepalalah…..kata mudah berlambak…..sampaikan tok nipun pernah diskandalkan ngan budak-budak ni…..ha3…..heran tok camner orang leh minat and bersungguh-sungguh terlibat ngan industry haram per-skandal-an ni erk……

Tok cuma nak bercakap secara umum tentang 'perlaksanaan' skandal tu sendiri. pikir punya pikir punya pikir (maklum la, tok nie suka berpikir walaupun umo da meningkat), tok ada 2 perkataan jer - TAK FAHAM. sungguh! tok tak faham kenapa mereka2 nie berani sungguh melibatkan diri di dalam bidang per-skandal-an nie….dah sah2 akan makan diri sendiri. apa taknya?? skandal tu jer dah bawa masuk tak baik, sesuatu yang dirahsiakan, sesuatu yang dilakukan secara sulit. kalau melibatkan hubungan hati pulak, ayat sopannya - cinta tersembunyi. ada yang bercinta dengan pakwe orang. ada yang bercinta dengan suami orang. Ada yang bercinta sesama orang. Ader yang bercinta ngan orang-orang….hu3....tak terpikir ker time nak buat skandal tu kan???....ader orang kater kat tok….ader dorang kesah tok….bender sedap!!!!....hayyo….

lelaki mana yang tak tergoda kalau ada perempuan yang datang dengan manja2nya (bagi aku - dengan gediknya) dan perempuan mana yang tak tergoda kalau lelaki tu melayan manja2nya (bagi aku - melayan gediknya) dan pengumpat mana tak bergerak bibir busyuknyer kalau tidak ada “beruk-beruk yang menggoncangkan pohonnya” (pinjam ayat Khairy Jamaluddin ketika berucap di Perhimpunan Agong UMNO). aku tak kan salahkan sebelah pihak jer seratus peratus. kecuali kalau memang jelas dan sahih memang pihak 1 lagi tu jer yang tergedik2 sedangkan pihak 1 lagi tak layan pun. tapi skandal tak kan berlaku kalau tak der contribution dua2 pihak. bertepuk sebelah tangan tak kan berbunyi…..

Senang citer awal-awal lagi jauhkan diri dari skandal menskandal ni…..rimas tok dengaq weih…..tok soh baca buku…..baca paper hari-hari….cari data kat rak bawah libry….p tanya pensyarah sal istilah-istilah penting or isu-isu yang payah nak paham macam-macam ayat tok dengaq….mustahillah asigmnt blamaklah…payahlah…aras tinggilah….darah tinggilah…..ayayaya…..men skedu men skedu ni ader maser plak dah……eheh! Tak paham tok!!!!....really2 tok tak paham ni weih…..camnerla tok nak ubah pemikiran cucu-cucu nakal tok ni weih…..

hmmm.. serabut pulak entry tok nie. sungguh. admit. memang tok serabut ngan skedu menskedu nieh......Islam dah ajar tentang pergaulan. dan tok sendiri pun tak menafikan ader lebih and kurengnyer….cuma dalam setiap kelonggaran dalam syariat tu, disertakan sekali dengan panduan2 dan adab2 perlaksanaannya…dah-dah….naik plak darah tinggi tok….jangan ada yang menggatal dan jangan ada yang bersok syek sok syek…..aman dunia ooo…..dengaq cu jangan tak dengaq nasehat tok ni…..

Allah bagi akal, guna. bagi nikmat, hargai, syukur.
Hayyo... kalau memang dah tak der keje sangat... cakap jerk kt tok.. berlambak2 keje nie tok boleh bagi…..tak pon tolong jer bayar utang tok…..dapet jugak pahalo cu weih…. tak pun mai pakat-pakat kita p dengar ceramah, baca buku2 adab pergaulan. ilmu bertambah, pahala berganda, dosa kurang, hati pun senang……grrr……

'biasanya, apa yang kita sembunyikan, itu la yang akan jelas kelihatan'.

sekian.

Ikhlas daripada:
Tok Yik Mun

0 comments

Post a Comment

Video Rasmi Mr. Diktator

Karya C' Diktator


Get your own Poll!
bT*xJmx*PTEyMjYyOTc2MDY1MTUmcHQ9MTIyNjI5Nzc5Mjc1MCZwPTUzMTUxJmQ9Jmc9MSZ*PSZvPWJhZGM4OGU5YTlkMTQyNjI5YzhlZTJlY2VlYTg1MWZk.gifbT*xJmx*PTEyMjYyOTY3NDY4NzUmcHQ9MTIyNjI5Njc5NTEwOSZwPTUzMTUxJmQ9Jmc9MSZ*PSZvPWJhZGM4OGU5YTlkMTQyNjI5YzhlZTJlY2VlYTg1MWZk.gif
xslide1.gif xslide2.gif xslide42.gif
xslide1.gif xslide2.gif xslide42.gif
tracking.php?id=916865 Ce service est offert par bloguez.com : Pour la création de

pilihan blogger

ubat tidurrr....zzzz