Putus Asa Adalah Tembok Berlin....Robohkan Ia....Kelak Kejayaan Akan Menyusul...

| 0 comments
]

Pernah aku tersentuh dengan kata-kata ahli falsafah, “Sampai mati aku tidak akan percaya apa yang kamu cakap….tetapi percayalah! sampai mati aku akan pertahankan hak kamu untuk bercakap….”.

Pernah juga aku terbaca dialog ini dalam blog Tukar Tiub bertajuk Kisah Lama Untuk Diingat Kembali, “Sebelum dia dibuang, dia berhak untuk diberi peluang bersuara. Ini adalah cita-cita demokrasi pelajar… dan ini adalah hak dia.”

Pernah juga aku terpesona dengan ayat-ayat ini, “Prinsip keadilan semulajadi berlandaskan Undang-Undang Kelaziman (Common Law) yang disedut daripada sistem kehakiman Westminster telah menggariskan 2 prinsip utama iaitu Audi Alteram Partem dan Nemo Judex In Causa Sua. Audi Alteram Partem bermaksud seseorang mestilah diberikan hak untuk didengar, manakala Nemo Judex in Causa Sua bermaksud, seseorang tidak boleh menjadi hakim/menghakimi perkara berkaitan dirinya sendiri.

Pernah aku terbaca pernyataan ini, “Perkara 10 (a) dalam Perlembagaan Negara menyatakan dengan jelas bahawa tiap-tiap warganegara berhak kepada kebebasan bercakap dan bersuara". Dan pernah aku tertarik dengan keratan artikel ini, “Pada 10 Disember 1948, Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UN) telah membuat satu pengisytiharan berkaitan Hak Asasi Manusia yang dikenali sebagai Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat (UDHR) yang telah membahagikan hak asasi manusia kepada empat kebebasan utama iaitu:

1. kebebasan daripada ketakutan
2. kebebasan daripada kemahuan
3. KEBEBASAN BERSUARA
4. kebebasan kepercayaan.

Mudahnya, semua ini menjurus kepada satu maksud, Kebebasan Bersuara!. Setiap manusia didunia ini wajib untuk dipertahan haknya untuk bersuara. Namun, tidak semua yang tertulis ini mampu untuk direalisasi dalam kehidupan masyarakat dunia lantaran wujudnya manusia yang berfikiran sempit, angkuh, rakus, sombong, biadap dan zalim yang hanya tahu memikirkan kepentingan, perasaan dan kehendak diri sendiri berbanding orang lain.

Sengaja aku lambakkan beberapa aksesori berkaitan Kebebasan Bersuara untuk membuka kepala hotak manusia seperti Barua ngko!. Aku tidak pasti samada nama Baru ngko! itu nama yang diberikan oleh mak dia atau sekadar nama glamour ciptaan sahabat handai….hu3…harapnya bukanlah…gunalah nama elok sikit erk wahai anjing ops….tersyasyul plak…anta…kalau nak tinggal komen kat blog aku ni, tulislah nama betui…mudah untuk kita bemesra….hu3…

Gayanyer cam marah sangat kat aku kerna menulis entri Serangan Peribadi amat membosankan!!! …..ha3….apa pun aku tabik spring kat mamat ni sebab sepanjang aku bukak blog ni tak pernah ada orang komen guna panggilan diri Barua ngko!….hu3…apa pon…aku hormat nama mamat ni sebab nama Barua ngko! itu cukup sesuai dan cantik untuk dipadankan dengan pemikiran kolotnya itiiueew!!!.....nyeh3…

Cuma…aku tertanya-tanya….apa sebenarnya masalah si Barua ngko! ni sampai nak marah sakan ….mungkin ada masalah mental koyt!!!...hu3…NOTIS X-LAS untuk manusia bernama Barua ngko!....masuk blog aku, kenela hormat apa yang aku tulis!. Tidak ada papan tanda dalam blog ni yang tertulis “SILA WAJIB BACA!!!”…ada Paham Mangkuk!!!???…xnak baca blahhh!!!...mudah jerk...ruangan chat tu untuk sembang2 bagi pndangan....komen tu untuk kongsi pndgn n pndapat yg mnggmbarkan keala orang cerdik bukan bangang...bukan mangkuk tandas untuk ko BERAK!!!

Respon komen jadah ko tu….aku nak tanya…bijak sangatkah ko dalam hal politik hingga sedap mak bapak ko nak berak dalam blog aku ni???...ceeiiittt!!!....mencacatkan blog akulah ngan komen primitif sebegitu!!!....tuhan ciptakan ko n aku dua kepala hotak yang berbeda. Ko ader PALE HOTAK ko, aku ada KEPALA OTAK aku….so what!!!???....apa masalah ko bro???....apa masalah ko ngan tulisan aku???....

Apa ke HELLnya yang menyebabkan ko panas lubang telinga baca entri aku??....hu3….come onla broder….ahli politik yang duduk bertapa dalam Parlimen tu pon bukannya cerdik sangat main politik. Budak tadika tengok pon nak tergelak tengok gelagat dan pemikiran sesetengah politikus Malaya ni!!!...so…apa masalahnya aku rakyat marhaen yang xder sijil keahlian mana-mana parti politik ni nak bagi pandangan sikit pasai politik Malaya??...

Pandangan aku berdasarkan fakta, gambar dan video yang ko and seluruh rakyat Malaya boleh baca and bukak sendiri. Aku tidak menulis berasaskan emosi mahupun ikut sedap hati. Aku tidak pampang gambar edit ngan photoshop untuk sokong pandangan aku. Setakat nak buat gambar pegang botol arak, bubuh tudung kat datin-datin terlondeh aurat or makan-makan malam ngan Al-Tantuya aku pon boleh buat…..lagi clear dari gambar Tian Chua buat pon aku boleh buat….kalau setakat nak merapu…..tapi tidak….aku cari dan letak link blog dan website yang boleh pakaila bagi aku….tu pun aku tak letak papan tanda…”WAJIB PERCAYA!!!...INI BUKAN GAMBAR EDIT!!!....” tidak ada….sapa yang rajin bukak…boleh nilai and piker sendiri….

Masalah politik Malaya ni takkan aman jika spesis manusia seperti Barua ngko! ni wujud. Buatlah Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat (UDHR) berjuta kali, bacalah Perkara 10 (a) Perlembagaan M’sia berjuta kali, pekiklah pasai Hak dan Kebebasan Bersuara kuat manapun selagi ada manusia berfikiran sempit macam Barua ngko! ni toksah harap dunia akan aman. Kalau ko piker ko ada pendapat dan citarasa….orang lain pon ada pendapat dan citarasa jugak!!....

Malaya ni bukan hak ko and keturunan ko….tapi hak milik semua warga M’sia. Kalau ko xnak baca xder masalah, xpayah baca….xjadi murtad kalau ko xbaca entri aku and pandangan aku…..hu3…berambus manusia cam ni dari blog aku!!!!…..wakaka……ko ader pandangan sendiri….ko buat blog sendiri….satu lagi, kalau nak perleceh blog orang…xpayah baca blog orang…..ko bacala blog sendiri…..puas hati….pasai kalau ko kutuk blog sendiri….memang sahla tu ko ader penyakit gila babi!!!....ha3….

Buat manusia haprak, percayalah dunia ini tidak akan aman dan adil jika…..wujud spesis manusia seperti ko!!!!. Kerna manusia seperti kolah kita semua sering bermusuh, bertumbuk, berperang, dan berkelahi atas nama perbezaan pendapat. Kerna kita tidak cuba untuk memahami hujah dan pendapat orang lain dan kerna kita selalu menjadi hakim terhadap diri sendiri, maka akan berlakulah komen seperti ini….”ko sapa nk bercakap politik? hanjing jer ko ni... nothing pon...”…kerna anggota badan aku seperti ko….maka, ko sebenarnya sedang mengata bahawa ko adalah anjing….hu3….aku tak mengaku aku anjing….and aku tak kata ko anjing…sebab aku rasa ko ader ciri2 spesis manusia….maka aku baik sangka ko adalah manusia….

Sekali lagi aku tanya….apa perlu ko hina pandangan aku?. Layakkah ko digelar anak HALAL jika hanya berani menghina tulisan aku dengan komen bersifat celaka tetapi takut untuk mendedahkan identiti diri??...aku pon teringin nak tengok….ader beza tak fizikal aku ngan ko sampai aku digelar anjing….ada berani???....

Aku yakin dan percaya, tidak ada salahnya untuk aku kongsi pandangan aku….jika ko tak setuju…aku hormati pendirian ko….cuma…beradab sikitlah broder….dan paling penting, jangan halang hak aku untuk bersuara…. Aku tak letak gambar palsu, fakta palsu mahupun video palsu, aku bagi fakta dan sumber untuk ko and saper yang nak baca blog aku ni rujuk dan nilai sendiri. Dan aku percaya video, gambar dan fakta yang aku sertakan itu bukanlah fakta bersifat falasi….

Sampai sekarang aku pelik, pasai apa manusia HARAM JADAH!! dan celaqe tu hanya berani mengutuk tanpa mendedahkan identitinya???....hu3….pasni tulis nama cm dlm I/C des….xbaper best r nama ko Barua ngko!....kah3….sungguh pelik bin ajaib!!!...kadang terpikir gak aku….mungkinkah manusia yang panas telinga dan menggelegak dengan entri aku ni penganut tegar ideologi politik tertentu….sampei tak boleh disentuh dan disindir…parah kalau semua rakyat M’sia main politik cam mamat ni….

Buat akhirnyer, kerna Tuhan kurniakan aku otak untuk berfikir……kerna Tuhan kurniakan aku mata untuk melihat…..kerna Tuhan kurniakan aku tangan untuk menaip…..aku akan terus suarakan pandangan aku…..hatta aku bukan ilmuwan politik pun….tidak ada salahnya untuk aku suarakan pandangan dan pendapat aku…..kerna Tuhan tidak suruh aku jadi seperti lembu ataupun anjing belaan yang terpaksa ikut arahan dan kehendak orang lain hingga tergadai maruah dan kebebasan diri, maka aku akan terus menaip untuk kepuasan diri…..

kerna aku tahu aku manusia bukan anjing……

0 comments

Post a Comment

Video Rasmi Mr. Diktator

Karya C' Diktator


Get your own Poll!
bT*xJmx*PTEyMjYyOTc2MDY1MTUmcHQ9MTIyNjI5Nzc5Mjc1MCZwPTUzMTUxJmQ9Jmc9MSZ*PSZvPWJhZGM4OGU5YTlkMTQyNjI5YzhlZTJlY2VlYTg1MWZk.gifbT*xJmx*PTEyMjYyOTY3NDY4NzUmcHQ9MTIyNjI5Njc5NTEwOSZwPTUzMTUxJmQ9Jmc9MSZ*PSZvPWJhZGM4OGU5YTlkMTQyNjI5YzhlZTJlY2VlYTg1MWZk.gif
xslide1.gif xslide2.gif xslide42.gif
xslide1.gif xslide2.gif xslide42.gif
tracking.php?id=916865 Ce service est offert par bloguez.com : Pour la création de

pilihan blogger

ubat tidurrr....zzzz